Menu
Een helm is het belangrijkste onderdeel van een rijder. Deze beschermt het belangrijkste lichaamsdeel, het hoofd. Daar komt nog bij dat een helm zorgt voor wind- en koudebescherming en bij hitte voor ventilatie en goed zicht. Een helm zorgt voor comfort, een veilig gevoel en daarmee voor concentratie. Een onzorgvuldige helmkeuze heeft een grote invloed op het concentratievermogen en de veiligheid van de drager ervan. Neem de tijd voor de keuze van een helm.
Het belangrijkste criterium bij het kopen van een helm is de pasvorm. Om er voor te zorgen dat een helm qua veiligheid en comfort lange tijd tot plezier zal zijn, bevelen wij aan bijzondere aandacht te besteden aan de pasvorm.
Iedere fabrikant van helmen houdt er verschillende pasvormfilosofieën op na, dit omdat er ook de meest uiteenlopende hoofden zijn.
Individuele aanpassingen kunnen middels wangstukken in verschillende grootten gedaan worden.
Een helm moet hoge windsnelheden aan kunnen en moet de nekspieren niet te zeer vermoeien. Omkijken, ook bij hogere snelheden, moet gemakkelijk mogelijk zijn. Ga zuinig om met je helm!
Meet je hoofdomvang op het breedste punt, over de oren. De gemeten hoofdomvang in centimeters bepaalt je helmmaat. Neem in ogenschouw dat de helmmaat bij ieder product kan verschillen.
Hoofdomvang in cm. | Helmgrootte |
48-50 | XXXS |
51-52 | XXS |
53-54 | XS |
55-56 | S |
57-58 | M |
59-60 | L |
61-62 | XL |
63-64 | XXL |
65-66 | XXXL |
Een helm moet strak op het hoofd aansluiten, maar mag niet pijnlijk drukken;Let er a.u.b. op dat de binnenvoering van de helm na een korte draagtijd inklinkt, waardoor een helm wat ruimer wordt.
Stel de kinband in en sluit deze. Hij mag niet op het strottehoofd drukken.
Schud met je hoofd. De helm zelf mag niet op het hoofd bewegen. De helm mag bij een gesloten kinband niet van het hoofd af kunnen gaan, noch verdraaien.
Pas als brildrager een helm ook altijd met je bril op. Voor brildragers wordt veelal de aanschaf van een systeemhelm met opklapbaar kindeel geadviseerd.
Indien mogelijk, ga in je kart zitten: Zittend mag de helmrand boven het vizier geen belemmering van het zicht veroorzaken.
Voor de buitenschaal worden bijna uitsluitend Thermoplast® of Duroplast® gebruikt:
Deze buitenschaal heeft tot doel een klap op te vangen en de energie over een groter vlak te verdelen en hiermee een deel van de slagenergie absorberen.
Thermoplast® is een kunststof dat in een spuitmal gevormd wordt. Hiervoor worden kunstofkorrels verhit en onder hoge druk in een CNC gefreesde mal van de buitenschaal van een helm geperst. Thermoplast®helmen zijn herkenbaar door hun relatief lage gewicht, stugheid en slijtvastheid. De bekendste Thermoplast®en zijn polycarbonaat en ABS.
De binnenschaal is de demper die de klap opvangt. Het zogenaamde EPS (Expanded Polystyrol), beter bekend onder de merknaam styropor, is een hoogwaardig polystrol. De binnenschaal en de voering worden in verschillende maten voor de verschillende hoofdgrootten vervaardigd.
In de volksmond zijn dit de zogenaamde “fiberglashelmen”.
Fiberglashelmen worden met veel handwerk vervaardigd uit een weefsel van kunstvezels en met speciale kunsthars.
Hiervoor worden de speciale kunstvezelmatten in een CNC gefreesde mal gelegd en met hars bestreken. Een opblaasbare rubber ballon gaat in de vorm en verdeelt de hars gelijkmatig onder druk en hoge termperatuur over de gehele mal.
Fiberglashelmen worden gekenmerkt door hun stabiliteit, hoge slijtvastheid, duurzaamheid en slagvastheid. Met high-tec vezels als Aramide, koolstof of hoogwaardig polyethileen en mixvormen hiervan (multi-fiber), zijn ze lichter in gewicht en duurzamer dan Thermoplast® helmen.
Het contact tussen de binnenschaal en het hoofd wordt gevormd door de gepolsterde binnenvoering. Meestal bestaat de gepolsterde binnenvoering uit een schuimstof en textiel voeringmateriaal. De gepolsterde binnenvoering met de binnenschaal bepalen samen de pasvorm van een helm. De voering heeft tot taak vocht en vuil af te voeren. Veel producenten nemen als voering het hoogwaardige transpiratie-afvoerende Coolmax.
Er zijn drie verschillende sluitingsystemen voor kinbanden : de dubbele D-ring-, de snelsluiting en de hendelsluiting.
Een klassieker is de dubbele-D sluiting (double-D): Deze sluiting is het best beveiligd tegen losschuiven of open schieten, zijn zeer licht en relatief klein en eenvoudig te bedienen.
In de racerij worden door veel coureurs de helmen met dubbele-D ring sluitingen gedragen.
Het meest gebruikt zijn snelsluitingen. Dit vanwege hun hoge betrouwbaarheid en erg gemakkelijke bediening.
Hendelsluitingen zijn in de helmschaal ingebouwd. Weining producenten gebruiken hendelsluitingen. Dit omdat deze in vergelijk tot de andere systemen bij ongevallen eerder open kunnen gaan, eerder op de keel zullen drukken en de productiekosten ervan hoger zijn.
De kinband zorgt er voor dat een helm niet kan afschudden of afvallen bij een eventueel ongeval. De band bestaat uit een zeer sterk nylonvezel, identiek aan een veiligheidsgordel uit een auto.
Het vizier bestaat in de regel uit polycarbonaat en beschermt het gezicht tegen wind en weersinvloeden. Bij de productie van de vizieren worden kunststofkorrels onder druk en grote hitte in een CNC gefreesde mal gespoten.
Deze mallen zijn extreem duur, dit omdat de vlakken van de mal zeer exact bewerkt en gepolijst moeten zijn, om zo de noodzakelijke optische kwaliteit te bereiken en het vizier het zicht in geen geval kan beinvloeden.
De ventilatieroosters zorgen voor de noodzakelijke ventilatie van de binnenschaal. In het bijzonder bij warm weer een onmisbaar comfort. Een veiligheidsaspect is het voorkomen van vroegtijdige vermoeidheid en daarmee van concentratieverlies.
Tezamen met de ventilatieroosters wordt het onderdrukeffect benut om een gelijkmatige doorstroming door het interieur van de helm te krijgen en daarmee een koeling van het hoofd te bereiken.
Alle in Europa toegelaten helmen moeten de ECE-keuring doorstaan. Deze keuring definieert de testmethoden en de te bereiken testwaarden van de verschillende onderdelen van een helm.
Daartoe behoren crashtests op verschillende plaatsen van de helmschaal, trekproeven van kinband en sluiting, rotatietesten waarbij gekeken wordt of de helm op het hoofd blijft tijdens een eventuele crash, toetsing van de optische kwaliteit en de krasvastheid van de vizieren evenals doorlopende testen gedurende de productie.
Het ECE-label op de kinband of in de binnenvoering bevestigt dat een helm de gestelde testcriteria doorstaan heeft.
Op het label is d.m.v. het E-nummer het land aangegeven waar de keuring plaatsvond:
E1 is Duitsland
E2 is Frankrijk
E3 is Italie
E4 is Nederland
E6 is België
E11 Groot Brittanië
De eerste twee cijfers van het lange nummer geven de certifcatie weer. In dit geval dus ECE 22/04.
Futurebikes heeft de volgende merken in zijn assortiment:
Nitro
Ospe/Gpa
maandag t/m vrijdag: 8:00 uur t/m 17:00 uur
zaterdag en zondag: gesloten